ANMELDELSE: Hans Philip forvandlede Musikhuset til et drømmende rum af poesi og strygere
AARHUS – STORE SAL, TORSDAG: Med 15 klassiske musikere i ryggen og poetisk nerve i stemmen leverede Hans Philip en smuk og gennemført koncert, der fik Musikhusets Store Sal til at føles både intim og storslået. Aftenen var en rejse gennem hans stærke bagkatalog – genopført i et nyt og symfonisk format, hvor hvert ord og hver tone fik lov at svæve.
Et format, der løfter og åbner
Forud for koncerten blev der lovet noget særligt: Hans Philip, akkompagneret af håndplukkede musikere på strygere, blæsere og harpe, i en ny koncertopsætning, der skulle give sangene nyt liv. Og det løfte blev holdt. Fra første nummer stod det klart, at dette ikke var en traditionel popkoncert – men et møde mellem R&B, klassisk musik og lyrisk eftertanke.
De omarrangerede versioner af hans hits føltes både velkendte og nyfødte. "Dagdrøm" fik et melankolsk løft af harpen og bløde celloer, mens "Rose" bredte sig ud i en mere dramatisk og filmisk version. Alt blev fremført med en ro og kontrol, der ikke behøvede store armbevægelser for at imponere.
En scene fyldt med lyd – og stilhed
Hans Philip er ikke typen, der taler meget mellem numrene. Han lod musikken og lyrikken bære det meste af kommunikationen – og det virkede. Publikum lyttede med andægtig opmærksomhed, og stilheden mellem numrene blev næsten lige så stærk som de øjeblikke, hvor orkester og vokal mødtes i fuldt flor.
Særligt "Hjertebrand" ramte hårdt – med de klassiske arrangementer foldet ud som et følelsesladet tæppe under den nøgne vokal. Det var ikke kun smukt – det var også modigt i sin skrøbelighed.
Lydlandskaber med plads til hjertet
Det symfoniske twist gjorde mere end bare at pynte på sangene – det gav dem dybde og ny karakter. Mange af numrene, kendt for deres minimalistiske produktioner, blev denne aften pakket ind i noget større og mere bevægende. Men det blev aldrig for meget. Orkestret var i balance med den stoiske og til tider næsten tilbagelænede Hans Philip, og det gjorde netop den kontrast så stærk.
Sætlisten bød på højdepunkter fra både ‘Forevigt’ og dobbeltalbummet [a] & [ß], og alt blev leveret med en ro, der lagde sig som en dyne over salen. Der var ikke brug for lysshow eller effekter – alt blev båret af stemningen, musikken og nærværet.
En ny måde at lytte på
Koncerten var ikke skabt til at få publikum op af stolene – den var skabt til eftertanke, til ro, til at lytte. Og det gjorde publikum. Der blev klappet, men først når sidste tone havde klinget ud. Der blev nikket og kigget ned, som om folk ikke blot lyttede – men mærkede musikken helt inde bag ribbenene.
Afslutningen med "Drenge & Piger" i en svævende, næsten sakral version fik salen til at rejse sig. Ikke fordi det var forventet – men fordi det var fortjent.
Konklusion
Hans Philip beviste, at hans musik kan noget mere end at leve på streaming og i øresnegle. Den kan fylde et rum med klassisk elegance og samtidig bevare det, der gør hans sange så særegne: nærværet, ærligheden og den stille poesi. En helstøbt koncertoplevelse, der gik rent ind i både hjertekule og rygsøjle.