Fotograf: Peter Bay Isak / @photobayisak
Skribent: Peter Bay Isak / Mathias E. H.

Livløs og Swartzheim satte ild til Turbinen
Turbinen ligger side om side med Værket i Randers og fungerer som byens intime men topprofessionelle spillested. Efter en større renovering i 2016, som blandt andet blev muliggjort af en donation fra Købmand Herman Sallings Fond, genåbnede Turbinen i en ny og tidssvarende form. Salen kan rumme knap 350 stående publikummer og bruges både til koncerter, artist talks og andre kulturarrangementer. Den er indrettet med fokus på lyd, teknik og nærvær, og den intime ramme gør, at publikum kommer tæt på musikken. I 2017 fik Turbinen status som regionalt spillested - en titel, de igen har fået fra 2025 til 2028 - hvilket understreger stedets betydning i det østjyske musikliv.
For metalmiljøet i Randers har Turbinen været et vigtigt samlingspunkt. Spillestedet har givet plads til både nye og etablerede bands, og det har været værtssted for en-dags-metalfestivalen Gallows, der har trukket navne som Eyes, Xenoblight og Blodmåne til byen. Lokale kræfter som Swartzheim har spillet flere gange på Turbinen og bidrager selv aktivt til at holde den randrusianske metalscene levende. Traditionen for tung musik i Randers rækker dog længere tilbage: allerede i 1980’erne markerede bands som Mirage, Metal Cross og Randy sig som pionerer i dansk heavy metal. Med Turbinen som moderne platform er arven blevet ført videre, så nye generationer kan opleve dødsmetal, hardcore og beslægtede genrer i byen.
På den måde fungerer Turbinen ikke blot som et spillested, men som en central del af byens musikalske DNA, hvor den hårde musik - fra de gamle helte til de nye navne - finder plads og publikum.
To Østjyske Metalkræfter
Swartzheim er et fremadstormende band med rod i Randers, selvom øvelokalet nu er rykket til Aarhus. De har for nylig spillet på Copenhell, men er stadig tæt knyttet til deres hjemby og publikum, hvor den rå energi og jyske bonderøvs-charme fra frontmand Jeppe Fugleberg altid rammer plet.
Livløs er en Aarhus-baseret kvintet, der siden debuten har cementeret sig som en af Danmarks mest markante dødsmetal-eksporter. Med albummet And Then There Were None satte de barren højt, og i tilbage i 2024 udkom opfølgeren The Crescent King, som allerede har fået ros i metalmiljøet - blandt andet i radioprogrammet Sort Søndag.
Swartzheim: Energi fra første sekund
Der blev hurtigt varmt på loftet, da Swartzheim åbnede aftenen. Med The Crescent King-touren som ramme blev det klart fra første riff, at bandet kom for at levere en eksplosion af energi. Jeppe Fugleberg skubbede publikum frem mod scenen, krævede circle pits og fik dem - alt sammen leveret med en rå, “fuck-jer”-attitude og et glimt i øjet.
Selvom Turbinen ikke kunne matche Copenhells pandæmonium-scene, blev aftenen et bevis på, at Swartzheim trives mindst lige så godt på de intime spillesteder. Publikum kvitterede med høj energi, og det var tydeligt, at både band og crowd nød gensynet i Randers.
Livløs: Nyt materiale og gamle klassikere
Aftenens hovednavn, Livløs, gik på scenen til stor begejstring fra fans der var mødt op i bandets egne merch-trøjer. Det var tydeligt, at publikum havde ventet på at høre The Crescent King live, og bandet leverede hele albummet med overbevisende styrke.
Forsanger Niklas Lykke var konstant i bevægelse og formåede uden store armbevægelser at tænde publikum til mosh-pits og wall-of-deaths på Turbinens intime gulv. Da de nye sange var spillet, dykkede bandet ned i bagkataloget - helt tilbage til tiden før Niklas sluttede sig til i 2018. Klassikere blev pustet til live med fornyet kraft, og publikum kvitterede med horn i vejret, headbanging og en uforbeholden eufori.
En aften Randers ikke glemmer
Livløs og Swartzheim rev Turbinen fra hinanden på bedste vis og viste, hvorfor dødsmetal også hører hjemme i Randers. Bookingen fra Turbinen var en fuldtræffer – og publikum kan allerede nu se frem til næste kapitel, når Neckbreakker og Gutteral Disgorge indtager samme scene den 10. oktober.
Tilbage til toppen