Fotograf: Peter Bay Isak / @photobayisak
Skribent: Peter Bay Isak

Lauren Spencer Smith i KB Hallen – Et følelsesladet møde mellem kunstner og publikum
En aften med stemmer og følelser i centrum
Tirsdag aften i KB Hallen blev noget helt særligt, da den canadiske sanger og sangskriver Lauren Spencer Smith lagde vejen forbi København med sin THE ART OF BEING A MESS-tour. Med sig havde hun de britiske talenter Conor Burns og Henry Moodie, som begge varmede salen op med overbevisning, charme og stærk vokal – og allerede dér begyndte en aften, hvor publikum kom til at spille en central rolle.
Opvarmning med nerve og fællessang
Conor Burns åbnede aftenen med en rolig og ærlig tilgang til scenen. Hans sæt var præget af ægte følelser og stor tilstedeværelse, og han formåede hurtigt at samle publikums opmærksomhed, på trods af at mange endnu lige skulle finde deres pladser og falde til.
Herefter indtog Henry Moodie scenen – og her ændrede energien sig tydeligt. Det var tydeligt, at mange blandt publikum kendte hans sange, og der opstod hurtigt fællessang og jubel i salen. Hans poppede, men følelsesladede lyd passede perfekt til aftenens tone, og han formåede at varme salen op – ikke bare fysisk, men følelsesmæssigt – til det, der ventede.
Lauren Spencer Smith – En stemme større end alderen
Da Lauren Spencer Smith trådte på scenen, var det som om hele rummet løftede sig. Trods hendes unge alder fremstod hun som en fuldt ud rutineret performer – både i sit vokale udtryk og i sin sceneoptræden. Hendes stemme var lige så kraftfuld og sårbar live, som den er på plade, og fra første tone stod det klart, at publikum ikke blot var tilskuere, men deltagere i et følelsesmæssigt fællesskab.
Hun interagerede flittigt med de mange fans, tog imod gaver, kommenterede på medbragte skilte og takkede for de tegninger, der blev rakt op mod scenen. Denne nærhed og ægthed skabte en usædvanlig stærk forbindelse mellem kunstner og publikum – en forbindelse, man sjældent oplever i så stor en sal.
Historiefortælling, tårer og store øjeblikke
Koncerten blev båret af en utrolig følelsesmæssig dybde. Smiths evne til at fortælle historier gennem sine sange – om kærlighed, brud, identitet og sårbarhed – ramte publikum lige i hjertet. Det var ikke bare en koncert; det var en følelsesmæssig rejse, hvor KB Hallen blev et fælles rum for både smerte og heling.
Publikum sang med – allerede før hun gik på scenen – og energien i rummet var næsten håndgribelig. Særligt i numre som "Fingers Crossed" og "That Part" blev den fælles sårbarhed tydelig. Det er sjældent, man oplever en koncert, hvor publikum så tydeligt bærer showet med – og hvor kunstneren giver så generøst igen.
En uforglemmelig aften
Lauren Spencer Smith leverede en koncert, der vil blive husket for mere end bare musikken. Det var en aften, hvor følelserne fik frit spil, hvor publikum var en del af oplevelsen, og hvor kunsten at være “a mess” blev løftet op som noget smukt og menneskeligt.
Der var også tid og plads til sjove indslag. Der blev kørt et lykkehjul ind på scenen, og én fra publikum kom op på scenen og gav den et spin. Den farve som lykkehjulet landede på udgjorde dét cover-nummer, som Smith ville performe. Farverne var rød, blå, lilla og grøn - som også er farvekoderne til følelserne, som hun synger om. Pilen på lykkehjulet stoppede ved rød, og "Since U Been Gone" af Kelly Clarkson blev aftenens cover-nummer.
KB Hallen summede af varme, tårer, grin og fællesskab – og Lauren Spencer Smith beviste, at hun er en kunstner, man skal holde øje med i mange år fremover. En magisk aften, hvor hjerterne slog i takt.
Tilbage til toppen