Blæst bød solen velkommen – og HUGORM væltede amfiscenen med kompromisløs energi
Et festugestart med både varme og vildskab
Randers Festuge 2024 blev sparket i gang fredag aften med en dobbeltkoncert på den ikoniske amfiscene ved Værket – og det var en åbning med pondus. Solen skinnede stadig over de mange fremmødte, da de første toner rullede ud over pladsen, og energien i luften kunne mærkes helt op til Rådhustorvet.
Det var tydeligt, at mange var kommet tidligt – og med god grund. Med to af landets stærkeste livebands på plakaten og gratis adgang, var der lagt i ovnen til en aften, der både bød på dans, grin og lidt smadret kærlighed til rocken.
Blæst leverede catchy københavnerpop med overskud
Opvarmningen stod Blæst for – og det gjorde de med stil. Deres farverige, 80’er-inspirerede pop og ungdommelige charme passede perfekt til den lune sensommeraften. Frontfigur Fernanda Rosa havde publikum i sin hule hånd fra første sekund og fik hurtigt omdannet amfiscenen til et fælles dansegulv. Sange som "Ego" og "Juice" fik publikum til at synge med og smile, mens "Sover Du Nu" trak de første telefonlamper frem i mørket.
Blæst er et band, der forstår at balancere lethed med melankoli – og selvom de musikalsk står i kontrast til HUGORMs mere aggressive lyd, fungerede deres sæt som det helt rigtige opløftende forspil til aftenens hovedret.
HUGORM eksploderede som en granat i byens midte
Klokken lidt over 21:00 indtog HUGORM scenen – og som altid kom de ikke for at please, men for at brænde igennem. Forsanger og skuespiller Simon Kvamm kom stormende ind som en vred profet i hvid tanktop, og det varede ikke mange sekunder, før han havde hele Randers i sin hule hånd.
Med sin karakteristiske blanding af spoken word, rå rock og satirisk bidske tekster, er HUGORM et band, der nægter at lægge låg på noget som helst. Og det gjorde de heller ikke her. "Kommer med fred" sparkede sættet i gang med en mur af lyd, og derfra var det kun fremad – hårdt, hurtigt og kompromisløst.
Politisk, poetisk og pissefedt
Kvamm og co. leverede et sæt, der både var humoristisk og brutalt. De råbte, skreg og krammede sig gennem numre som "Bange for mig selv", "Mand", og "Folkets sang" – og flere gange blev publikum inviteret med ind i deres rebelske univers. Der var moshpits blandt de forreste, og lidt længere tilbage dansede folk med bajere i hånden og et smil på læben.
Det er netop den dobbelthed, HUGORM mestrer så godt: det rasende og det rørende i ét. Og selvom det hele er pakket ind i distortion og støj, ligger der en tydelig poesi og ærlighed under overfladen.
En byfest værdig et opråb
Som afslutning fik vi "Vi burde ses noget mere", hvor hele pladsen sang med i et slags udråbstegn, der både var en kærlighedserklæring og en fuckfinger til apati og tomt smalltalk. En stærk slutning på en koncert, der – selv i sin kaotiske form – føltes både samlende og ægte.
HUGORM viste, at de ikke bare er et rockband – de er et opgør, et festligt frontalangreb og en poetisk påmindelse om, at vi stadig kan føle noget sammen. Og med Blæsts opløftende energi som opvarmning, blev starten på Randers Festuge 2024 præcis så festlig, fandenivoldsk og fællesskabsdrivende, som den burde være.
Tilbage til toppen